הקול החמישי במתן תורה
הקשר בין מתן תורה לנישואין

אמרו חז''ל (גמ' ברכות ו, ב): אמר רבי חלבו אמר רב הונא: כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו  עובר בחמשה קולות, שנאמר: קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אומרים הודו את ה' צבאות. ואם משמחו מה שכרו? אמר רבי יהושע בן לוי: זוכה לתורה שנתנה בחמשה קולות.

כמו שנאמר במתן תורה (שמות פרק יט): וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת (1-2) וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר (3) חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה: וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר: וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו יְיָ בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד: וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר (4) הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל (5):

שאלות

  1. מה הקשר בין התורה שנתנה בחמשה קולות לבין שמחת חתן וכלה?

  2. מה היתה מטרת הקולות במתן תורה?

  3. היכן עוד מצאנו שלפני התגלות אלוקים יש קולות וברקים?

  4. האם ניתן למצוא קשר בין הקול החמישי של מתן תורה לקול החמישי בנישואין?

  5. מהם שני הדברים הפותחים את הלב?

  6. מה ההבדל בין הקולות של מתן תורה לקולות של הגאולה?

  7. היכן מצאנו גם במעמד הר סיני שגילוי אהבה וחיבה מחייב אהבה והודיה?

  8. מי נתן את ארבע קולות במתן תורה ומי את החמישי?

  9. איזה נס גדול היה בקול החמישי של מתן תורה?

  10. איזה נס גדול יש בקול החמשי של דורנו?

תשובות

  1. אמרו חז"ל (ברכות ו:) המשמח חתן וכלה זוכה לחמשה קולות שבהם ניתנה תורה, שכן התורה נתנה באותן חמש קלות של שמחת חתן וכלה.
    מסביר המהרש"א: "כי נתינתה היתה יום שמחת לבו וחתונתו עם ישראל". בשמחת חתן וכלה יש בשמים התעוררות מעין מה שהיה בזמן שהקב''ה התחתן עם עם ישראל במתן תורה.באור הדברים כמו שכתב בסדור של ר' יעקב קאפיל (צב:): "החתן והכלה הם כדוגמת חתן וכלה של מעלה כנודע, וכשמכניסים תחת החופה הוא מעורר למעלה יחוד שלם ופותח כל הצינורות, ולכן זאת המצוה אין לה שיעור וצריך להיזהר בה מאוד". 

  2. מבאר השפתי חיים (שמות עמוד רל''ג): ישנם שני חלקים ברכישת דברי תורה: וידעת היום והשבות אל לבבך". א. עצם ידיעת הדברים בשכל. ב. דרך עבודה לקרב את ידיעות השכל אל הלב.
    מהי הדרך להחדיר את הדברים ללב? א. חזרה על הדברים הרבה פעמים. ב. התפעלות. כדי שיחדרו הדברים ללב למשך דורות רבים צריך תחילה קולות וברקים להשפיע על הלב, ואז זכו שנכנסו הדברים לתוככי ליבם. וכדברי הפסוק (דברים פרק ד, ט-י): רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ:  יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְיָ אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְיָ אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן: למדנו שהמצווה לזכור את כל הקולות שראו בעיניהם (רואים את הקלות) כי על ידי זה יהיה יראת שמים לדורות. 

כדברי הרמב"ן שם: הכתוב הזה לפי דעתי מצות לא תעשה, הזהיר בה מאד, כי כאשר אמר שנזהר בכל המצות ונשמור החוקים והמשפטים לעשותם, חזר ואמר רק אני מזהירך מאד להשמר ולשמור עצמך מאד מאד לזכור מאין באו אליך המצות, שלא תשכח מעמד הר סיני מכל הדברים אשר ראו שם עיניך הקולות והלפידים את כבודו ואת גדלו ודבריו אשר שמעת שם מתוך האש, ותודיע כל הדברים אשר ראו עיניך במעמד הנכבד ההוא לבניך ולבני בניך עד עולם. ופירש הטעם כי השם עשה המעמד ההוא כדי שתלמדו ליראה אותו כל הימים ואת בניכם תלמדון לדורות עולם, אם כן עשו אתם ככה ואל תשכחו אותו:

כך מבאר ר' איצאלע מוולזין זצ"ל את מה שחכמי לב התפלאו: איך יתכן שבני ישראל בגלותם הארוך עדין מוסרים נפשם להשי''ת בכל לב ונפש? כיצד יהודים פשוטים מסרו נפשם שלא להמיר דתם באינקוויזיציה בשעה ששרפו את ידיהם ורגליהם? 

אלא שיש בליבו של יהודי יראה יותר גדולה מיראות קשות כאלה, כי זהו סדר מדת היראה שהיראה הגדולה מבטלת היראה הקטנה. מעמד הר סיני הכניס בלבנו יראה גדולה יותר מכל יסורי עולם. שום גוי רשע ואכזר לא הצליח לעשות יראה יותר גדולה מזאת היראה החקוקה בלבנו מיום מתן תורה. הקולות והברקים והלפידים והקול השופר, זה מבטל כל היראות החיצוניות.  

  1. כתב הספורנו (שמות פרק יט טז): "ויהי קולות וברקים. כענין והנה ורוח גדולה וחזק ואחר הרוח רעש ואחר הרעש אש". (מלכים א פרק יט (יא) וַיֹּאמֶר (ה' לאליהו) צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְיָ וְהִנֵּה יְיָ עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְיָ לֹא בָרוּחַ יְיָ וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ יְיָ: (יב) וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ יְיָ וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה). גם שם היתה המטרה להכניס יראת ה' בלב אליהו. 

  2. החמשה קולות של מתן תורה היו מחולקים לשנים: ארבעה קולות הראשונים היו אמצעי לעורר את עם ישראל ליראת שמים - היו אלו רעמים חזקים וקול שופר הולך וחזק בשביל שתהיה יראת ה' על פניהם כל הימים. הארבעה קולות הוו הכנת הנפש – כדי שיהיה להם מקום בלב לקבל את הקול החמישי – עשרת הדיברות.
    לעומת זאת הקול החמשי היה המטרה של כל המעמד - משה מדבר את עשרת הדיברות. וזה ממש כמו בנישואין שלמדנו שמטרת כל הארבע הקולות להגיע לידי הקול החמישי להודות לה'. 

בנוסף: הקול החמישי הוא הדיבור – כמו הקול החמישי בנישואין שהוא דיבור של הודיה. 

ידיעה מעניינת לחיבת הקודש: החמשה קולות של  מתן תורה. מופיעים בפרשה החמישית -  יתרו, בעליה החמישית, והקול החמשי נמצא במילה האחרונה בדיוק של עלית חמישי (משה ידבר והאלוקים יעננו בקול).

  1. הרב דסלר הביא מדברי הגר''א: שמחה ותוגה פותחים את הלב, וכשהלב פתוח לפניך לך וזרע. יסוד גדול הוא בעבודת האדם, יש מצבים שמצד הטבע הלב נפתח כגון שמחה או ח''ו עצב, דברים מרגשים פותחים את הלב, אומר הגאון בעת שהלב פתוח, הוא בר קליטה, יש צורך לנצל רגעים אלו לזרוע בלב הכרות של יראת ואהבת ה'. (שפתי חיים שמות עמוד רל"ט)

  2. במתן תורה היו אלו קולות שהביאו לידי יראת ה' עצומה  "אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים". לעומת זאת קולות הגאולה מביאים לידי אהבה ושמחה בה' כנאמר: קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב יְיָ צִיּוֹן: פִּצְחוּ רַנְּנוּ יַחְדָּו חָרְבוֹת יְרוּשָׁלִָם כִּי נִחַם יְיָ עַמּוֹ גָּאַל יְרוּשָׁלִָם: (ישעיהו פרק נב, ח-ט).  שיר - קול צופייך 

כך נאמר בפסיקתא זוטרתא (בראשית פרשת ויחי פרק מט) בימות המשיח: חכלילי עינים. ישמח את ישראל, לשון ארמי הוא מצחק מחאיך, בזמן שיראו ישראל את השכינה, שנאמר עין בעין יראו בשוב ה' ציון (ישעיה נב ח), וכתיב וראו כל בשר יחדו כי פי ה' דבר (שם מ ה): ולבן שנים מחלב. שימלא שחוק פינו, שכל השוחק בפה מלא שיניו נראות, ועל אותו הזמן הוא אומר, אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה (תהלים קכו ב):

  1. על הפסוק (שמות פרק כ,  יז): "כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים", כתב הרמב"ן איזה נסיון היה במעמד הר סיני? וז''ל: "ועל דעתי הוא נסיון ממש. יאמר, הנה רצה האלהים לנסותכם התשמרו מצותיו כי הוציא מלבכם כל ספק, ומעתה יראה הישכם אוהבים אותו ואם תחפצו בו ובמצותיו. וכן כל לשון נסיון בחינה, ללכת באלה כי לא נסיתי (ש"א יז לט), לא בחנתי נפשי מעולם ללכת בהם. ויתכן שיהיה הנסיון הזה בטובה, כי האדון פעם ינסה עבדו בעבודה קשה לדעת אם יסבלנה לאהבתו, ופעם ייטיב עמו לדעת אם יגמול אותו בטובה אשר עשה עמו להוסיף לאדוניו עבודה וכבוד (הודיה זה כבוד ה'), כענין שאמרו חכמים (שמו"ר לא כ) אשרי אדם שעומד בנסיוניו, שאין לך בריה שאין הקדוש ברוך הוא מנסה אותה, העשיר מנסה אותו אם תהיה ידו פתוחה לעניים, העני מנסה אותו אם יוכל לקבל יסורין וכו'. ולכך אמר הכתוב, הטיב לכם האלהים להראותכם את כבודו, אשר לא עשה כן לכל גוי, לנסותכם אם תגמלו לפניו כטובה אשר עשה עמכם להיות לו לעם נחלה, כענין שאמר הלה' תגמלו זאת (דברים לב ו), ואמר רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עונותיכם (עמוס ג ב), כי העמים אינם חייבים לי ככם אשר ידעתי אתכם פנים בפנים:

  2. את הארבע קולות הראשונים (קול השופר והקולות והברקים) נתן הקב''ה לבדו, את הקול החמישי נתן משה והקב''ה מסיעו. 
    כך גם בחתונה הקב''ה נותן לנו ארבע קולות (ששון, שמחה, חתן וכלה) והוא מבקש מאתנו להשתדל לעשות קול חמישי. את הקול החמישי אנחנו צריכים להתחיל והקב''ה יסיע בידינו להודות לו מכל הלב.

    למדנו מכאן דבר מדהים - חתונה ללא הקול החמישי היא כמו מעמד הר סיני ללא עשרת הדיברות
  3. כתב רבינו בחיי: היה פלא גדול שכל ישראל שהיו מהלך ג' פרסאות שישמעו כלן קולו של משה, ועוד שהיה שם "קול השופר" והיה ראוי לעכב, וע"כ יבאר הכתוב הנס הגדול הנעשה בזה, כי "משה ידבר והאלהים" נותן לו כח וסיוע בקולו שיוכל להגביהו כשעור שישמעו כל ישראל קולו ויבינו ממנו. ומלת "יעננו" מלשון (הושע ג, כג) "אענה נאם ה' אענה את השמים", שהוא לשון עזר וסיוע.

  4. אנו רואים היום אנשים פשוטים, שבחיי היום יום לא הייתי מצפה לראות אותם חזקים במיוחד בהתלהבות ובאש יוקדת לבורא, הפסוק "כי עזה כמוות אהבה" או "נפשי חולת אהבתך" היה רחוק מאוד מהם. קיום המצוות שלהם לא היה רחוק ממצוות אנשים מלומדה. והנה פתאום הם התוודעו לנושא ההודיה, התחזקו לקבוע קביעות יומית של כמה דקות של הודיה, שלאט לאט מחלחלת לכל מהלך היום - והנה הפלא ופלא אותם יהודים של מלומדה, מתחילים להוציא מהפה משפטים של אהבת ה', שממש גדולי הדור היו אומרים אותם בשנים קדמוניות, אתה לא מאמין למשמע אוזניך האם יהודי פשוט זה מרגיש כל כך שמחה אהבה וקשר עם הבורא עולם.  
    זה קול אומרים הודו – שפע אלוקי של חסד ורחמים נפלאים מאיתו יתברך הגורמים ליהודים שמודים לה' קירבת אלוקים שלא ניתן לתאר, קירבת אלוקים שבדורות קודמים היתה שייכת לגדולי הדורות. זה בחינת יהודי מדבר הודיה, והאלוקים יעננו בקול יחזק את קולו שיוכל להודות לה' בכל ליבו בכל מצב עם הרבה שמחה ואהבת ה'. 

עוד דברים נפלאים יש בקול הנפלא הזה – אנשים עוברים יסורים, כך נברא העולם הזה. והנה במקום שהיסורים ישברו את האדם יחלישו אותו, כמו שקורה לצערינו הרבה פעמים לאנשים פשוטים. פתאום אתה רואה שאנשים שמחוברים להודיה שוחים על הגלים של היסורים, מתרוממים ואדרבה היסורים מגביהים אותם לפסגות של קרבת אלוקים מעין דרגת ר' עקיבא שהיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל והוא היה קורה קריאת שמע מתוך שמחה עצומה. כיצד יהודי פשוט מגיע לדרגות נשגבות אלו -–זהו מתנת אלוקים של קול אומרים הודו

יש דבר נוסף בדמיון בין הקול החמישי של מתן תורה לקול החמישי של דורנו.
כשם שבמתן תורה הקול החמישי היה משה דיבר והקב"ה הרים והגיה את קולו עד מאוד, כך גם היום האדם מדבר דיבורים פשוטים של הודיה, והקב''ה יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל - נותן כח וסיוע בקולו שיעורר את ליבו לשמחה אהבה דבקות בבורא. שיסיר את ערלת הלב ויתן בליבו לב בשר, יכניס בו ניגון ושירה לבורא, שמחה בקיום המצוות, פנים צוהלות ניסים ונפלאות. 

שמע כאן שיעור נפלא על כך - הקול החמישי במתן תורה ובימינו.mp3


לשמיעות שיעור בנושא חתונה ללא הקול החמישי כמעמד הר סיני ללא עשרת הדיברות - לחץ כאן 

לחץ כאן לקריאת מאמר בנושא חמשה הקולות של דורנו.pdf

הקול החמישי - בשמחת חתן וכלהלהארות והערות שאלות ותגובות - לחץ כאן