17 Oct

מערך שיעורים שנתי: למה התורה מתחילה ב"בראשית"?
מבוא למורה
מורה יקר/ה, מערך שיעורים זה נועד להעמיק יחד עם התלמידים באחת השאלות המכוננות והיסודיות ביותר בהבנת התורה: שאלתו המפורסמת של רבי יצחק, המובאת ברש"י הראשון על התורה. מדוע ספר המצוות שלנו מתחיל בסיפור בריאת העולם ולא במצווה הראשונה? דרך שאלה זו, נגלה יחד את משמעותה העמוקה של ארץ ישראל, לא כעוד נכס גיאוגרפי, אלא כיסוד הברית הנצחית בין הקדוש ברוך הוא לעם ישראל. השיעורים בנויים בשלוש רמות קושי עולות – מהפשט אל העומק – כדי לאפשר למידה מדורגת, המותאמת להתפתחות התלמידים ומאפשרת להם לבנות קומה על גבי קומה בהבנת זהותם וייעודם.

--------------------------------------------------------------------------------

1.0 שיעור 1: רמה בסיסית - "למי שייכת הארץ?"
1.1 פתיחה: הצגת השאלה הבסיסית
תלמידים רבים תוהים, ובצדק, מדוע ספר התורה, ספר המצוות של עם ישראל, לא נפתח ישר ולעניין – במצווה הראשונה שניתנה לנו כעם, מצוות "החודש הזה לכם". במקום זאת, התורה מקדישה פרקים ארוכים לסיפורי בראשית, למבול ולסיפורי האבות. שיעור זה יעסוק בתשובתו המפורסמת והיסודית של רש"י, תשובה המספקת לנו את הבסיס להבנת זכותנו הנצחית על ארץ ישראל מול כל טענות העולם.
1.2 ליבת השיעור: פירוש רש"י כפשוטו
1. ציטוט שאלתו של רבי יצחק ותשובתו של רש"י:2. ניתוח והסבר המושגים המרכזיים:  * "החודש הזה לכם": זוהי המצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל כעם, רגע לפני יציאת מצרים. השאלה היא, מדוע התורה לא התחילה כאן?  * "ליסטים אתם": "ליסטים" פירושו שודדים או גזלנים. רש"י מתאר מצב עתידי שבו אומות העולם יבואו לעם ישראל ויאמרו: "אתם גנבים! כבשתם ארץ שלא שייכת לכם." התורה, בפתיחתה, נותנת לנו מראש את התשובה לטענה זו.  * "כל הארץ של הקב"ה": זהו העיקרון המרכזי. העולם אינו הפקר. יש לו בעל בית אחד ויחיד – הקדוש ברוך הוא, שברא אותו. כמו שבעל דירה מחליט מי יגור בה, כך בורא העולם הוא היחיד שמחליט איזה עם יקבל איזה חלק מהעולם.3. סיכום הרעיון המרכזי: התורה פותחת בסיפור הבריאה כדי ללמד אותנו ואת כל העולם שהקב"ה, בורא העולם, הוא שהעניק לעם ישראל את ארץ ישראל, ולכן היא שייכת לנו בזכות אלוהית ולא בחסד של אף אומה.4. אך אם נתעמק, נראה שבתשובה פשוטה זו חבוי עומק גדול הרבה יותר, שבו נעסוק בשיעור הבא.
1.3 שאלות הערכה - שיעור 1
1. לפי רש"י, מדוע התורה מתחילה בסיפור בריאת העולם ולא במצווה הראשונה? א. כדי ללמד אותנו על ההיסטוריה של העולם ועל האבות הקדושים. ב. כדי להראות שבורא העולם הוא הבעלים ולו הזכות לתת את הארץ למי שירצה. ג. כדי להדגיש שסיפורי התורה חשובים יותר מקיום המצוות המעשיות. ד. כדי לספר לנו על יציאת מצרים שהיא היסוד לכל המצוות שבתורה.2. מהי טענת ה"ליסטים" שאומות העולם עלולים לטעון נגד עם ישראל? א. שעם ישראל אינו מקיים את כל המצוות הכתובות בתורה כראוי. ב. שעם ישראל עובד קשה מדי ולא נהנה מהחיים בעולם הזה. ג. שעם ישראל גזל וכבש את ארץ ישראל בכוח מעמים אחרים. ד. שעם ישראל מתנשא וחושב שהוא העם הנבחר והמיוחד ביותר.3. מהו העיקרון הבסיסי שעומד מאחורי תשובתו של רש"י? א. העיקרון של "כוח ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". ב. העיקרון שכל הארץ שייכת למי שמעבד אותה וחורש אותה. ג. העיקרון שהקב"ה הוא בורא העולם ובעל הבית היחיד עליו. ד. העיקרון שכל אומה זכאית למדינה משלה על פי החוק הבינלאומי.

--------------------------------------------------------------------------------

2.0 שיעור 2: רמה בינונית - "מדוע הסיפור כל כך ארוך?"
2.1 פתיחה: העמקת השאלה
בשיעור הקודם למדנו את התשובה הבסיסית של רש"י: התורה פותחת ב"בראשית" כדי לבסס את בעלותו של ה' על הארץ ואת זכותנו עליה. אולם, תשובה זו מיד מעלה שאלה חדשה ומתבקשת: אם זו המטרה, מדוע התורה מספרת סיפור כל כך ארוך ומפורט? הרי 1,820 פסוקים מפרידים בין "בראשית" לבין "החודש הזה לכם"! בשיעור זה נגלה שהתורה היא הרבה יותר מספר חוקים, והסיפור הארוך הוא לב ליבה.
2.2 ליבת השיעור: התורה כספר הברית
1. הצגת הקושיה המורחבת: השאלה היא לא רק מדוע הסיפורים האלו נכתבו, אלא מדוע התורה פותחת בהם. ספר הלכה, כמו "שולחן ערוך", מתחיל בהלכה הראשונה. הוא אולי יספר סיפורים בהמשך כדי להסביר נקודה, אבל הפתיחה מגדירה את מהותו. אם כן, מדוע ספר החוקים שלנו מתחיל כמו ספר סיפורים?2. התפיסה המרכזית: התורה היא ספר הברית: התשובה העמוקה היא שספר התורה אינו ספר חוקים, אלא ספר הברית שלנו עם בורא עולם. ספר חוקים מתחיל בחוקים. ספר ברית מתחיל בסיפור של הקשר שהוביל לברית.3. משל הזוג שמתחתן: נחשוב על זוג שמתחתן. האם סיפור הנישואין שלהם הוא רשימה של חובות וזכויות ("אתה תוריד את הזבל, אני אכין ארוחת ערב")? בוודאי שלא. סיפור נישואין הוא סיפור של חיפוש, של היכרות, של מציאת הנפש התאומה ושל כריתת ברית אהבה.4. "החיפוש" האלוהי אחר "כלה": כך גם ספר התורה. הקב"ה, כביכול, מספר לנו את סיפור "החיפוש" שלו אחר עם שיהיה לו ל"כלה".  * הוא התחיל עם אדם הראשון, שנכשל.  * בניו, קין והבל, המשיכו בדרך של חטא ורצח.  * הדורות הבאים חטאו עד שהיה צורך להביא מבול על העולם.  * הקב"ה, כביכול, ממשיך בחיפושו, "עד שמצאתי את שאהבה נפשי" – את אברהם אבינו, "שלבבו נאמן לפניו". ואיתו, הוא כורת את הברית: אברהם וזרעו ישמרו את מצוותיו, והקב"ה ייתן להם את גן העדן עלי אדמות – את ארץ ישראל.5. תפקיד סיפורי הגויים (לפי הרמב"ן): הרמב"ן מוסיף שסיפורי המבול ודור הפלגה לא נועדו רק להראות את הכישלונות. הם נועדו ללמד עיקרון חשוב: יש שכר ועונש בעולם. אומות העולם שחיו בארץ ישראל הפסידו את זכותם עליה מכיוון שלא שמרו על מצוות ה' הבסיסיות, ובכך פינו את המקום לעם ישראל.
סיפורי בראשית אינם הקדמה צדדית, הם סיפור כריתת הברית עצמה. אך מהו מעמדה המיוחד של ארץ ישראל בתוך הברית הזו? על כך נדון לעומק בשיעור הבא.
2.3 שאלות הערכה - שיעור 2
1. מהי התפיסה המרכזית החדשה שלמדנו על ספר התורה בשיעור זה? א. שהתורה היא בעיקר ספר היסטוריה המתעד את קורות עם ישראל. ב. שהתורה אינה ספר חוקים יבש, אלא ספר הברית בין ה' לעמו. ג. שהתורה נועדה בעיקר ללמד מוסר השכל מסיפורי האבות. ד. שהתורה היא מדריך מעשי לקיום המצוות לפי סדר חשיבותן.2. לפי משל הנישואין, מדוע התורה מספרת את סיפורי הדורות הראשונים? א. כדי להראות שהקב"ה ניסה אפשרויות אחרות לפני שבחר באברהם. ב. כדי להוכיח שאף אדם אינו מושלם וכולם עלולים לחטוא. ג. כדי להדגיש את חשיבות קיום שבע מצוות בני נח לכל העמים. ד. כדי להסביר את ההיסטוריה שהובילה למתן המצוות בהר סיני.3. מהי מטרת סיפורי האבות (אברהם, יצחק ויעקב) בתחילת התורה? א. הם מהווים את סיפור ההיכרות וכריתת הברית בין ה' לעם ישראל. ב. הם נועדו ללמד אותנו כיצד להתמודד עם קשיים וניסיונות בחיים. ג. הם משמשים כדוגמה אישית לאבות המייסדים של האומה הישראלית. ד. הם מסבירים את הרקע הגיאוגרפי והפוליטי של ארץ כנען באותה תקופה.

--------------------------------------------------------------------------------

3.0 שיעור 3: רמה מעמיקה - "ארץ ישראל: הבית של הברית"
3.1 פתיחה: משמעותה של ארץ ישראל
בשיעורים הקודמים הבנו שהתורה היא "ספר הברית" ולא "ספר חוקים", ושהסיפורים הארוכים בתחילתה הם סיפור כריתת הברית בין הקב"ה לאברהם אבינו וזרעו. השיעור הנוכחי יתמקד בשאלה המכרעת: מהו תפקידה של ארץ ישראל בתוך הברית הזו? נגלה שארץ ישראל אינה עוד מצווה או פרס, אלא המרחב שבו הברית עצמה מתקיימת ומתממשת במלואה – ה"בית" המשותף של הקב"ה ועם ישראל.
3.2 ליבת השיעור: ארץ ישראל כמתנה וכמימוש הנישואין
1. הגדרה מחדש של מעמד ארץ ישראל: הרי נשאל את עצמנו: במה היא עדיפה משאר המצוות – שלא זכו שחומש שלם ייכתב בשבילן? העובדה הזו מוכיחה שארץ ישראל אינה עוד מצווה ברשימה. היא נמצאת בקטגוריה אחרת לגמרי. היא איננה "מצווה" בתוך הברית, אלא "מתנה טובה" ושכר המצוות, והיא הזירה שבה הברית כולה מתקיימת.2. משל החתן והכלה בדירה: נדמיין חתן שהכין לכלה שלו דירה מקסימה. הוא השקיע בה את כל כולו, קנה לה את הדירה, כדי שיוכלו לבנות בה את חייהם המשותפים. והנה, הכלה הנחמדה מסכימה לצאת איתו למסעדות, לטייל איתו, אבל מסרבת בתוקף לבוא לגור איתו בבית שהכין עבורה.3. ניתוח הנמשל:  * האם הכלה עברה על חוק ספציפי? לא. אבל הפעולה שלה יסודית יותר: היא מוכיחה שאין כאן נישואין אמיתיים. במילים חזקות: "מצטער, זה לא עבירה – זה פשוט לא נישואין". הסירוב שלה לגור בבית המשותף מרוקן את כל הקשר מתוכן.  * בלי הבית המשותף, הבעל (הקב"ה) לא יכול להעניק לאשתו (עם ישראל) את מלוא אהבתו והשפע שלו. הקב"ה אומר לנו שאת כל השפע, את כל הטוב, הוא ייתן לנו כשנהיה בבית שלנו – בארץ ישראל.  * החיים בחוץ לארץ הם כמו "טיול". מקבלים בהם רק "שיריים", שאריות מהשפע האלוקי שזורם במלואו רק בארץ ישראל. מי שבוחר לא לגור בארץ, בוחר לא לקבל את כל השפע שה' רוצה לתת לו.4. חיבור למציאות: אנו רואים זאת בחוש. מאז שעם ישראל חזר לארץ ישראל, הפריחה שלו היא בלתי נתפסת. התורה מתרבה וצומחת במאות ישיבות, אנו רואים ניסים גלויים בהצלחה מול אויבינו, והשפע הרוחני והגשמי ניכר בכל פינה.5. התובנה הסופית: כעת נחזור לרש"י ונבין אותו באור חדש ועמוק. כל סיפורי בראשית נועדו לבסס את סיפור הברית, ששיאה ומימושה הם קבלת המתנה היקרה מכל – ארץ ישראל. זו לא רק תשובה לגויים, זו הצהרה על מהות הקשר שלנו. ארץ ישראל היא המקום שבו אנחנו מפסיקים להיות ב"טיול" והופכים להיות "זוג" החי בביתו המשותף עם בורא עולם.
ההבנה העמוקה של פתיחת התורה מעניקה לנו הבנה עמוקה של זהותנו, של מהות הברית שלנו עם הקב"ה, ושל ייעודנו הנצחי בארצנו.
3.3 שאלות הערכה - שיעור 3
1. מהו ההבדל המהותי בין "מצווה" לבין מעמדה של ארץ ישראל כ"מתנה טובה"? א. מצווה היא חובה שצריך לקיים, ומתנה היא זכות שאפשר לוותר עליה. ב. מצווה היא פרט אחד בברית, בעוד ארץ ישראל היא המרחב בו הברית מתממשת. ג. מצווה ניתנה בהר סיני, בעוד ההבטחה על הארץ ניתנה כבר לאבות. ד. מצווה מקיימים באופן אישי, ואילו מתנת הארץ שייכת לכלל ישראל יחד.2. במשל על הכלה והדירה, מה מסמל הסירוב של הכלה לגור בבית? א. פעולה המרוקנת את הנישואין מתוכן, גם אם לא נעברה עבירה ספציפית. ב. עבירה חמורה על אחד מתנאי הכתובה שעליה חתמו בני הזוג מראש. ג. בקשה לגיטימית של הכלה לדחות את המעבר המשותף לזמן מתאים יותר. ד. חוסר אמון של הכלה בבעלה וביכולתו לפרנס אותה בבית החדש.3. מהי המשמעות של חיים בחוץ לארץ, על פי המשל והנמשל? א. זוהי שליחות חשובה להפיץ את אור התורה והיהדות בקרב אומות העולם. ב. זוהי תקופת המתנה עד שתגיע הגאולה השלמה ונוכל לחזור לארץ. ג. זהו מצב של "טיול" שבו מקבלים רק "שיריים" מהשפע האלוקי המלא. ד. זהו עונש קולקטיבי על חטאי עם ישראל לאורך הדורות בגלות.

--------------------------------------------------------------------------------

4.0 חוברת תשובות מורחבות: "אהבת ה' – ללמוד את הלב, לא רק את הראש"
שאלות שיעור 1
שאלה 1:
* תשובה נכונה: ב. כדי להראות שבורא העולם הוא הבעלים ולו הזכות לתת את הארץ למי שירצה.* נימוק יפה: רש"י מסביר שהתורה פותחת בסיפור הבריאה כדי לבסס עיקרון יסודי אחד: הקב"ה ברא את העולם, ולכן כל העולם שייך לו. כמו שבעל הבית קובע מי יגור בביתו, כך הקב"ה קובע איזה עם ישב בכל ארץ. לכן, כאשר אומות העולם יאשימו אותנו שגזלנו את הארץ, תהיה לנו תשובה ברורה: לא גזלנו, אלא קיבלנו אותה מבעל הבית של העולם.* מסרים מחזקים: הזכות שלנו על ארץ ישראל אינה תלויה בהסכמה של אף אומה. היא נובעת ישירות מהבטחת בורא העולם. זה אומר שהקשר שלך לארץ הזאת אינו מקרי. אתה חלק מהבטחה שניתנה על ידי בורא העולם. להרגיש 'בבית' כאן זה חלק מהתכנית של ה' עבורך.
שאלה 2:
* תשובה נכונה: ג. שעם ישראל גזל וכבש את ארץ ישראל בכוח מעמים אחרים.* נימוק יפה: המילה "ליסטים" פירושה שודדים או גזלנים. הטענה שאומות העולם עלולים לטעון היא שעם ישראל הגיע לארץ כנען, שבה ישבו כבר שבעה עמים, ופשוט כבש אותה מהם בכוח הזרוע. כלומר, לקחנו משהו שלא היה שייך לנו מלכתחילה.* מסרים מחזקים: התורה מלמדת אותנו להיות מוכנים לשאלות קשות. היא לא מתעלמת מהמציאות המורכבת, אלא נותנת לנו כלים רוחניים ואמוניים להתמודד איתה. הידיעה שיש לנו תשובה ניצחת לטענות העולם מחזקת את הביטחון העצמי הלאומי שלנו.
שאלה 3:
* תשובה נכונה: ג. העיקרון שהקב"ה הוא בורא העולם ובעל הבית היחיד עליו.* נימוק יפה: כל התשובה של רש"י בנויה על יסוד אחד: בעלות אלוהית. אם העולם היה הפקר, אז מי שחזק יותר או הגיע ראשון – צודק. אבל מכיוון שהעולם הוא בריאה של ה', הוא הבעלים היחיד, והוא קובע את סדרי העולם. זהו הבסיס לא רק לזכותנו על הארץ, אלא לכל התפיסה האמונית של התורה.* מסרים מחזקים: כשאנחנו מבינים שכל מה שיש בעולם שייך לקב"ה, זה משנה את כל ההסתכלות שלנו. גם הרכוש "שלנו" הוא בעצם פיקדון מה'. ההבנה הזו מביאה לענווה, להכרת תודה, ולידיעה שאנחנו חלק מתוכנית אלוקית גדולה הרבה יותר.
שאלות שיעור 2
שאלה 1:
* תשובה נכונה: ב. שהתורה אינה ספר חוקים יבש, אלא ספר הברית בין ה' לעמו.* נימוק יפה: השאלה "למה הסיפור כל כך ארוך?" נפתרת כשאנחנו מבינים שהתורה היא לא ספר הוראות כמו "שולחן ערוך". היא "ספר ברית". ספר כזה לא מתחיל ברשימת חוקים, אלא בסיפור של הקשר – איך ה' "חיפש" ובחר את עמו, עד לרגע שבו נכרתה הברית עם אברהם. הסיפורים הם לא הקדמה, הם הברית עצמה.* מסרים מחזקים: הקשר שלנו עם הקב"ה אינו עסקה קרה של 'שכר ועונש'. זו מערכת יחסים של אהבה. כשאתה לומד תורה, זכור שאתה לא רק קורא חוקים. אתה קורא את סיפור האהבה המשפחתי שלך – הסיפור על איך ה' בחר בך ובאבותיך. כל סיפור הוא דף ממכתב האהבה הזה.
שאלה 2:
* תשובה נכונה: א. כדי להראות שהקב"ה ניסה אפשרויות אחרות לפני שבחר באברהם.* נימוק יפה: משל הנישואין מסביר שהתורה מספרת את סיפור ה"חיפוש" של החתן (הקב"ה) אחר הכלה המתאימה. הסיפורים על כישלון אדם הראשון, דור המבול ודור הפלגה הם חלק מסיפור המסגרת הזה, שמסביר מדוע הבחירה נפלה דווקא על אברהם וזרעו. זה הופך את הבחירה בנו למשמעותית ועמוקה הרבה יותר.* מסרים מחזקים: הבחירה של הקב"ה בנו אינה מקרית. היא באה אחרי דרך ארוכה. יש לנו תפקיד ואחריות גדולה בעולם, להיות העם שממשיך את דרכו של אברהם אבינו ומביא את אור ה' לעולם.
שאלה 3:
* תשובה נכונה: א. הם מהווים את סיפור ההיכרות וכריתת הברית בין ה' לעם ישראל.* נימוק יפה: סיפורי האבות הם לב ליבה של הברית. הם לא רק סיפורים היסטוריים, אלא תיאור מפורט של תחילת מערכת היחסים. הניסיונות של אברהם, ההבטחות ליצחק והמאבקים של יעקב – כל אלה הם שלבים בבניית הקשר והברית הנצחית, שהפרס והמימוש שלה הוא ארץ ישראל.* מסרים מחזקים: אנחנו לא עם יתום. אנחנו בנים של אברהם, יצחק ויעקב. הסיפורים שלהם הם הסיפורים שלנו. בכל פעם שאנחנו קוראים עליהם, אנחנו מתחברים לשורשים העמוקים שלנו ולומדים מהם מהי אמונה, מסירות נפש ודבקות במטרה.
שאלות שיעור 3
שאלה 1:
* תשובה נכונה: ב. מצווה היא פרט אחד בברית, בעוד ארץ ישראל היא המרחב בו הברית מתממשת.* נימוק יפה: מצווה כמו תפילין או שבת היא חלק חשוב ממערכת היחסים עם ה'. אבל ארץ ישראל היא לא עוד "חלק". היא ה"בית", המקום שבו כל מערכת היחסים הזו אמורה להתקיים. היא המתנה הגדולה והמטרה של כל הברית. העובדה שחומש שלם מוקדש כהקדמה אליה מוכיחה שהיא קטגוריה בפני עצמה.* מסרים מחזקים: לחיות בארץ ישראל זה לא רק לקיים מצווה. זו זכות עצומה לחיות ב"בית המלכות" של הקב"ה. כל צעד על אדמת הקודש הוא הזדמנות להרגיש את הקרבה המיוחדת הזו, לחיות את הברית בכל רגע ורגע.
שאלה 2:
* תשובה נכונה: א. פעולה המרוקנת את הנישואין מתוכן, גם אם לא נעברה עבירה ספציפית.* נימוק יפה: המשל מדגיש שהסירוב לגור בבית אינו "עבירה" טכנית, אלא משהו עמוק וחמור הרבה יותר. זו פעולה שמעידה על חוסר רצון בקשר אמיתי ומלא, והופכת את כל הנישואין לחסרי משמעות. כך גם עם ישראל מחוץ לארצו – ניתן לקיים מצוות, אך הברית השלמה והעמוקה מתרוקנת מתוכנה.* מסרים מחזקים: יהדות שלמה ואמיתית היא יהדות שחיה ונושמת בארץ ישראל. הקשר שלנו עם ה' לא נועד להיות קשר "בשלט רחוק". הוא נועד להיות קשר חי, יומיומי, מלא, שמתקיים בבית המשותף שלנו.
שאלה 3:
* תשובה נכונה: ג. זהו מצב של "טיול" שבו מקבלים רק "שיריים" מהשפע האלוקי המלא.* נימוק יפה: לפי הנמשל, הקב"ה רוצה להעניק לעמו שפע אינסופי של טוב רוחני וגשמי. את מלוא השפע הזה הוא נותן רק ב"בית" – בארץ ישראל. החיים בחוץ לארץ, גם אם הם נוחים, דומים ל"טיול" עם בן הזוג. נחמד, אבל זה לא הדבר האמיתי. בטיול מקבלים רק "שיריים", טעימה קטנה מהשפע המלא שמחכה לנו בבית.* מסרים מחזקים: לחיות בארץ ישראל זה כמו להסכים לעבור לגור בבית היפהפה שהורה אוהב הכין עבורך. זוהי אמירת ה'כן' האולטימטיבית לאהבת ה'. בכל פעם שאתה נהנה מיופייה של הארץ, אתה בעצם אומר 'תודה' על המתנה המדהימה הזו ומחזק את הקשר. אל לנו להסתפק במועט כשהקב"ה רוצה לתת לנו הכל.


ראה כאן את הדברים במצגת יפה



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.