שיעור מרתק - האושר: הכל בראש? כוחה של הפרשנות מ-fMRI ועד הכוזרי
השאיפה לאושר היא יסודית לקיום האנושי, אך השאלה הגדולה נותרה בעינה: האם האושר תלוי בנסיבות חיינו החיצוניות, או שמא הוא נחלת הלב והמחשבה בלבד? בחינה של מקורות עתיקים בני אלף שנים, לצד ממצאים עדכניים מהדמיה מוחית (fMRI), מצביעה על כיוון ברור: האושר הוא במידה רבה תוצאה של פרשנות—האופן שבו אנו בוחרים לראות ולספר לעצמנו את סיפור חיינו.
הפסיכולוגיה המודרנית מציעה ראיות חותכות לכך שהנאה אינה נמדדת רק על פי איכות המוצר, אלא על פי ציפיות ופרשנות מוקדמת.
אחד המחקרים המעניינים בנושא זה, שבוצע על ידי החוקר הייק פלסמן ושותפיו, השתמש בטכנולוגיית הדמיה מוחית הנקראת fMRI. החוקרים הגישו לסטודנטים יין זהה לחלוטין, אך הציגו אותו עם שתי תוויות מחיר שונות: 10 דולר ו-90 דולר.למרות שהיין היה זהה, הבקבוק שנשא את תווית המחיר הגבוה זכה לציון גבוה יותר בטעימה. הממצא החשוב ביותר הגיע מה-fMRI: אצל טועמי היין ה"יקר" נרשמה עלייה ממושכת ורבה יותר בפעילות המוחית המייצגת הנאה.מחקר זה מוכיח כי התפיסה הופכת למציאות נוירולוגית; עצם הסיפור שאנו מספרים לעצמנו ("זה יין יקר וטוב") משנה את החוויה הפיזית והרגשית של ההנאה במוח.
מודלים מחקריים מקובלים היום קובעים כי רק 10% מרמת האושר שלנו תלויה בנסיבות החיצוניות כגון כסף, עבודה או מצב משפחתי. המחקר טוען כי 40% מהאושר תלוי בנו, ו-50% בגנטיקה.יתר על כן, אימון מחשבתי פשוט של חצי שעה ביום למשך שבועיים בלבד יכול ליצור שינוי במוח, המשתקף בפעילות מוחית רבה יותר ואף בהתנהגות אלטרואיסטית. דוגמה נוספת לכוח הפעולה החיצונית היא מחקר שהראה כי עצם החזקת עיפרון בשיניים בצורה המדמה חיוך גורמת לדיווח על תחושת אושר גדולה יותר, מכיוון שהמשוב המתקבל מהחיוך משנה את העיבוד העצבי במוח וגורם להרגשה טובה יותר.
אם האושר אינו תלוי בנסיבות, הוא תלוי באופן שבו אנו מפרשים את האירועים. הדרך שבה אנחנו מספרים לעצמנו את סיפור חיינו היא זו שקובעת כיצד נחווה אותם.
עקרון מפתח פסיכולוגי קובע כי המוח האנושי אינו שופט אובייקטיבי, אלא הוא עורך דין. כלומר, אנו בוחרים את דרך ההסתכלות על החיים, והמוח פועל לחפש את כל ההוכחות המצדיקות את אותה בחירה. אם אדם מחליט שהחיים קשים, המוח ימצא הוכחות לכך בכל מקום, ואם יחליט שהחיים מלאים בטוב, ימצא הוכחות לטוב בכל רגע.
סטיבן קובי מספר על חוויה ברכבת התחתית בניו יורק שממחישה את כוח הפרשנות. כאשר גבר עלה עם ילדיו הפרועים והקולניים שהטרידו את הנוסעים, קובי התמלא בכעס. לאחר שפנה אל האב והתלונן על התנהגות הילדים, השיב האב כי הם חוזרים מבית החולים, שם נפטרה אמם לפני שעה קלה, והוא וילדיו אינם יודעים איך להתמודד עם זה.ברגע שקובי שמע את הסיפור החדש, הפרשנות שלו לאירוע השתנתה לחלוטין – הכעס התחלף בחמלה. אותם נתונים (ילדים פרועים) קיבלו משמעות שונה לגמרי בעקבות שינוי בפרשנות.
התפיסה היהודית מחזקת את הרעיון שהאושר הוא עבודה פנימית (עבודת השם) ובחירה מודעת.
ספר הכוזרי מונה את מצוות "שמח בחלקו" בתור מצוות דאורייתא (מצוות מן התורה). זה נלמד מהפסוק "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ד' אֱלֹקֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ". השמחה כאן אינה רק תוצאה של קיום מצוות, אלא שמחה הנובעת מהטוב שה' השפיע על האדם. אדם שמסתכל על מה שיש לו ולא על מה שחסר לו, הוא "עשיר".
התורה מייחסת חשיבות עצומה לשמחה עד כדי כך שהעונשים הקשים שבאו על ישראל באו בשל חסרונה: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ד' אֱלֹקֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל". חוסר שמחה מונע מאדם לאהוב את אשתו, ומביא אותו לידי חטאים שבין אדם לחברו כמו גזל וריבית, מכיוון שהוא שטוף אחר הממון ואינו שמח בחלקו.
האדם אינו יכול לצוות על רגש להיות שמח, אך המפתח טמון בהתבוננות. כלי מרכזי להשגת אושר ושמחה הוא ההודיה.
האושר, כפי שעולה מהמקורות הפסיכולוגיים והתורניים כאחד, אינו אירוע חיצוני אלא תוצאה של בחירה פנימית ופרשנות מודעת. ממצאי ה-fMRI הראו כיצד תווית מחיר משפיעה על מנגנוני ההנאה הפיזיים במוח, ואילו חכמת הכוזרי מלמדת כי השמחה בחלקנו היא מצווה יסודית הניתנת להשגה באמצעות הודיה והתבוננות יומיומית. הכלים להתמודדות עם הקושי ולצמיחה טמונים בבחירה להיות אופטימי, להתייחס לבעיות כאל אתגרים, ולקחת אחריות על תחושותינו. כפי שמסביר המסילת ישרים, המפתח לשמחה מגיע על ידי מחשבה, כאשר אנו מפעילים את המוח כ"עורך דין" לטובה.