רַבִּי אֵלִיָּהוּ אֱלִיעֶזֶר דֶּסְלֶר זַצַ"ל


רַבִּי אֵלִיָּהוּ אֱלִיעֶזֶר דֶּסְלֶר זַצַ"ל
הודיה על הזכות להכיר טובה

סִפֵּר הַגָּאוֹן רַבִּי יַעֲקֹב אֵידְלְשְׁטֵיין זַצַ"ל: 

בְּבִקּוּר שֶׁל הַמַּשְׁגִּיחַ הַגָּאוֹן רַבִּי אֵלִיָּהוּ אֱלִיעֶזֶר דֶּסְלֶר זַצַ"ל בְּאָמֶרִיקָה בִּשְׁנַת תרפ"ט, לֹא הָיְתָה בַּנִּמְצָא אַכְסַנְיָה בַּעֲלַת כַּשְׁרוּת הֲגוּנָה, וְנֶאֱלַץ לְהִתְאָרֵחַ בְּבֵית רַבִּי יַעֲקֹב יוֹסֵף הֶרְמָן זַצַ"ל, מַכְנִיס הָאוֹרְחִים הַמְפֻרְסָם שֶׁל אָמֶרִיקָה. 

לֹא הָיָה לוֹ קַל לֵהָנוֹת מִ'מַּתְנַת חִנָּם' זוֹ, אַךְ לֹא הָיְתָה בְּרֵרָה בְּיָדוֹ. נוֹתְרָה בְּיָדוֹ רַק הָאֶפְשָׁרוּת לְהִתְפַּלֵּל אֶל ה' שֶׁיִּזְכֶּה! וִיאַפְשֵׁר לוֹ לְהָשִׁיב לִמְאָרְחוֹ כִּגְמוּלוֹ הַטּוֹב. וְכָךְ עָשָׂה. תְּפִלָּתוֹ לֹא הוּשְׁבָה רֵיקָם וְהַהִזְדַּמְּנוּת לְהַכִּיר טוֹבָה לְהָרַב הֶרְמָן לֹא אִחֲרָה לָבוֹא. 

כִּשְׁנָתַיִם לְאַחַר מִכֵּן, בְּקַיִץ שְׁנַת תרצ"א, כַּאֲשֶׁר הָרַב הֶרְמָן הִגִּיעַ לְאַנְגְלִיָה בְּאֹפֶן בִּלְתִּי צָפוּי, הַשָּׁעָה הָיְתָה שְׁעַת לַיְלָה מְאֻחֶרֶת, וְהוּא נָסַע מִיָּד אֶל מְעוֹנוֹ שֶׁל הָרַב דֶּסְלֶר, וּכְשֶׁהוּא מְסַפֵּר בְּאָזְנָיו שֶׁזּוֹ הַפַּעַם בָּחַר שֶׁלֹּא כְּדַרְכּוֹ, לִנְסֹעַ בְּמָטוֹס מִלַּייפְּצִיג שֶׁבְּגֶרְמַנְיָה לְאַנְגְלִיָּה וְלֹא בָּרַכֶּבֶת, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְפַסְפֵס תְּפִלָּה בְּמִנְיָן, וְעַתָּה הִגִּיעַ בְּאִחוּר, וְנַפְשׁוֹ בִּשְׁאֵלָתוֹ אִם נִתָּן לְאַרְגֵּן עֲבוּרוֹ בְּשָׁעָה שֶׁכָּזוֹ מִנְיָן לִתְפִלַּת עַרְבִית. 

עַל אַף הַשָּׁעָה הַמְאֻחֶרֶת עָלָה בִּידֵי הַמַּשְׁגִּיחַ בְּמַאֲמַצִּים מְרֻבִּים לְכַנֵּס מִנְיַן יְהוּדִים לִתְפִלָּה, כְּשֶׁלִּבּוֹ מָלֵא שִׂמְחָה שֶׁנֶּעֶנְתָה בַּקָּשָׁתוֹ מִמְּרוֹמִים, וְזָכָה לְהָשִׁיב לְהָרַב הֶרְמָן כִּגְמוּלוֹ הַטּוֹב עִמּוֹ. 

וּמוֹסִיף רַבִּי יַעֲקֹב אֵידְלְשְׁטֵיין: "זְכוּרַנִי שֶׁכַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמַּשְׁגִּיחַ הָרַב דֶּסְלֶר, שֶׁהוּא חַיָּב תּוֹדָה לַה' יִתְבָּרַךְ עַל שֶׁזִּכָּהוּ בְּחֶסֶד שָׁמַיִם מְיֻחָד, לִפְרֹעַ לְהָרַב הֶרְמָן עַל כָּל הַטּוֹב אֲשֶׁר גְּמָלוֹ בִּהְיוֹתוֹ בְּאָמֶרִיקָה, וְלֹא חָדַל מִלְּהַבִּיעַ אֶת שִׂמְחַת לְבָבוֹ שֶׁלֹּא נִשְׁאַר חַיָּב הַכָּרַת הַטּוֹב, וְעוֹד דָּבָר כֹּה חָשׁוּב לְסַדֵּר מִנְיָן לִתְפִלָּה בִּשְׁעַת לַיִל. 

סִפֵּר הַגָּאוֹן רַבִּי יַעֲקֹב אֵידְלְשְׁטֵיין זַצַ"ל: 

בְּבִקּוּר שֶׁל הַמַּשְׁגִּיחַ הַגָּאוֹן רַבִּי אֵלִיָּהוּ אֱלִיעֶזֶר דֶּסְלֶר זַצַ"ל בְּאָמֶרִיקָה בִּשְׁנַת תרפ"ט, לֹא הָיְתָה בַּנִּמְצָא אַכְסַנְיָה בַּעֲלַת כַּשְׁרוּת הֲגוּנָה, וְנֶאֱלַץ לְהִתְאָרֵחַ בְּבֵית רַבִּי יַעֲקֹב יוֹסֵף הֶרְמָן זַצַ"ל, מַכְנִיס הָאוֹרְחִים הַמְפֻרְסָם שֶׁל אָמֶרִיקָה. 

לֹא הָיָה לוֹ קַל לֵהָנוֹת מִ'מַּתְנַת חִנָּם' זוֹ, אַךְ לֹא הָיְתָה בְּרֵרָה בְּיָדוֹ. נוֹתְרָה בְּיָדוֹ רַק הָאֶפְשָׁרוּת לְהִתְפַּלֵּל אֶל ה' שֶׁיִּזְכֶּה! וִיאַפְשֵׁר לוֹ לְהָשִׁיב לִמְאָרְחוֹ כִּגְמוּלוֹ הַטּוֹב. וְכָךְ עָשָׂה. תְּפִלָּתוֹ לֹא הוּשְׁבָה רֵיקָם וְהַהִזְדַּמְּנוּת לְהַכִּיר טוֹבָה לְהָרַב הֶרְמָן לֹא אִחֲרָה לָבוֹא. 

כִּשְׁנָתַיִם לְאַחַר מִכֵּן, בְּקַיִץ שְׁנַת תרצ"א, כַּאֲשֶׁר הָרַב הֶרְמָן הִגִּיעַ לְאַנְגְלִיָה בְּאֹפֶן בִּלְתִּי צָפוּי, הַשָּׁעָה הָיְתָה שְׁעַת לַיְלָה מְאֻחֶרֶת, וְהוּא נָסַע מִיָּד אֶל מְעוֹנוֹ שֶׁל הָרַב דֶּסְלֶר, וּכְשֶׁהוּא מְסַפֵּר בְּאָזְנָיו שֶׁזּוֹ הַפַּעַם בָּחַר שֶׁלֹּא כְּדַרְכּוֹ, לִנְסֹעַ בְּמָטוֹס מִלַּייפְּצִיג שֶׁבְּגֶרְמַנְיָה לְאַנְגְלִיָּה וְלֹא בָּרַכֶּבֶת, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְפַסְפֵס תְּפִלָּה בְּמִנְיָן, וְעַתָּה הִגִּיעַ בְּאִחוּר, וְנַפְשׁוֹ בִּשְׁאֵלָתוֹ אִם נִתָּן לְאַרְגֵּן עֲבוּרוֹ בְּשָׁעָה שֶׁכָּזוֹ מִנְיָן לִתְפִלַּת עַרְבִית. 

עַל אַף הַשָּׁעָה הַמְאֻחֶרֶת עָלָה בִּידֵי הַמַּשְׁגִּיחַ בְּמַאֲמַצִּים מְרֻבִּים לְכַנֵּס מִנְיַן יְהוּדִים לִתְפִלָּה, כְּשֶׁלִּבּוֹ מָלֵא שִׂמְחָה שֶׁנֶּעֶנְתָה בַּקָּשָׁתוֹ מִמְּרוֹמִים, וְזָכָה לְהָשִׁיב לְהָרַב הֶרְמָן כִּגְמוּלוֹ הַטּוֹב עִמּוֹ. 

וּמוֹסִיף רַבִּי יַעֲקֹב אֵידְלְשְׁטֵיין: "זְכוּרַנִי שֶׁכַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמַּשְׁגִּיחַ הָרַב דֶּסְלֶר, שֶׁהוּא חַיָּב תּוֹדָה לַה' יִתְבָּרַךְ עַל שֶׁזִּכָּהוּ בְּחֶסֶד שָׁמַיִם מְיֻחָד, לִפְרֹעַ לְהָרַב הֶרְמָן עַל כָּל הַטּוֹב אֲשֶׁר גְּמָלוֹ בִּהְיוֹתוֹ בְּאָמֶרִיקָה, וְלֹא חָדַל מִלְּהַבִּיעַ אֶת שִׂמְחַת לְבָבוֹ שֶׁלֹּא נִשְׁאַר חַיָּב הַכָּרַת הַטּוֹב, וְעוֹד דָּבָר כֹּה חָשׁוּב לְסַדֵּר מִנְיָן לִתְפִלָּה בִּשְׁעַת לַיִל. 

הקול החמישיהקול החמישי


יסוד חשוב מאוד על מעלת הכרת הטוב כתב הרב דסלר (מובא בספרו מכתב מאליהו ח"א עמוד 50): אמרו חז"ל "כל הכופר בטובתו של חבירו סופו שיכפור בטובתו של הקדוש ברוך הוא" מהו לבסוף? 

"יגלו לנו חז"ל בזה דבר נפלא מאוד: כאשר ימות האדם, ונפשו שבה אל העולם האמת, הן תבין הנפש את הדברים כאשר הם, אבל שאיפותיה הרעות אשר היו לה בחייה, כבר נקבעו בה והיו לקנין נפש, על כן אף שיתבררו הרעות לנפש כפי אמיתתן מ"מ השאיפות ישארו בה כשהיו, וזה אמרם רשעים אפילו על פתחה של גיהנום אינם עושים תשובה, ככה הוא גם בענין הכפירה בטובה, מי שלא הודה להקב"ה כאן בעוה"ז, כאשר יגיע אל העולם האמת, גם אז יהיה כופר בטובתו של הקב"ה, הוא יבין אז וידע את צורך הכרת הטובה, אך לא יוכל להרגיש את תענוג ההודאה שיהיה לעת"ל, שכן ההודאה היא הדבקות בו יתברך, והיא השירה הנזכרת במלאכים וצדיקים".