30 Jun

שלום לכם, מאזינים ומאזינות יקרים, לפודקאסט "אם בישראל"! בפרק הזה נצלול אל נבכי הנפש והזוגיות, ונדון בנושא עמוק וחשוב מאין כמותו: אהבה לעומת כבוד, בהקשר הרחב יותר של כבוד האישה ביהדות. ננסה לפענח יחד את הסוד הגדול הטמון ביחס שבין איש לאישה, וכיצד הוא משפיע על כל חיינו, פשוטו כמשמעו. הרי חכמינו ורבותינו הורישו לנו תורה ודרך חיים שכולה שפע, והבסיס לכך טמון בין כתלי ביתנו.הגדרת הכבוד: הרבה מעבר למעשים חיצונייםכשאנחנו מדברים על "כבוד", רבים מאיתנו מדמיינים מעשים חיצוניים: לקום בפני מישהו, לדבר אליו בנימוס, להעניק לו תפקיד חשוב. אלו ודאי פעולות חשובות שמעידות על יחס מכבד. אבל חכמינו מלמדים אותנו, שהפירוש האמתי והעיקרי של כבוד הוא עמוק הרבה יותר. כבוד הוא קודם כל הערכה פנימית. זהו מצב שבו האדם מבין ומכיר בשכל ובלב את מעלתו, ערכו וייחודיותו של השני.נחשוב לרגע על כבודו של השם יתברך. חלילה, השם אינו זקוק למשהו מאיתנו; כבודו מתבטא בכך שאנחנו מכירים ומוקירים בליבנו ובשכלנו את גודל רוממותו, את העובדה שהוא ברא את העולם, שולט בכול, ושהוא טוב ומטיב לכול. מצוות קידוש השם היא לגלות בעולם כמה טוב השם וכמה טוב לעשות רצונו. אותו רעיון עמוק של כבוד חל גם על יחסנו לאישה. הכבוד כלפיה אינו מסתכם רק במעשים, אלא טמון ונובע קודם כל מהערכה עמוקה שאדם חש כלפיה בתוך ליבו. זוהי הערכה לעצם מציאותה כאישה, הבנה שיש בה מעלות גדולות וייחודיות שיש להעריך אותן.הגדרת האהבה: חיבור עמוק ותענוג הדדילעומת הכבוד, אהבה היא רגש של חיבור, תענוג, ותשוקה לטובת הזולת. אדם אוהב את השני כאשר הוא מוסיף לערכו. מטרת המצוות, כך מלמדים אותנו חכמינו, היא להגיע לאהבת השם יתברך.אהבה לעומת כבוד – סדר העבודהוכאן מגיעה נקודה מרתקת וחשובה: מה קודם למה – כבוד או אהבה? חכמינו זכרונם לברכה ציוו עלינו "לאהוב את אשתו כגופו, והמכבדה יותר מגופו". על פניו, הגמרא במסכת יבמות מזכירה קודם אהבה ואחר כך כבוד ("האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו"). לעומת זאת, הרמב"ם, בספרו ההלכתי, מזכיר קודם כבוד ואז אהבה ("וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו").בספר "בניין הבית" (מאת הרב שוחטוביץ), מתורצת סתירה לכאורה זו באופן נפלא. הגמרא, העוסקת במעלות האדם, מציינת את האהבה כמעלה גבוהה יותר. אולם הרמב"ם, כספר הלכה המלמד את סדר העבודה הרוחנית, מדגיש שעלינו לפעול תחילה בכיבוד האישה, ורק מתוך הכבוד הזה נוכל להגיע לאהבה האמתית. זהו יסוד עצום: תפקידנו הוא להגיע לאהבת השם יתברך, אך מגיעים לזה על ידי שדואגים שכבודו יתרבה בעולם. באותו אופן, אנו מגיעים לאהבת האישה על ידי כיבודה. כלומר, הכבוד הוא השער לאהבה.מדוע לכבד את האישה יותר מגופו?חכמינו הקדושים הורו לנו לכבד את האישה יותר מגופו. לכך ניתנו מספר טעמים:

  1. רגישותה לבזיון: רש"י מסביר כי "זילותא דאיתתא קשה מדגברא". האישה רגישה ופגיעה יותר מבחינה רגשית, ולכן על הבעל להיזהר בכבודה יותר מאשר בכבוד עצמו.
  2. מעלת הנשמה: יש שרואים בכך רמז שחלק הנשמה שנמצא באישה גדול יותר מחלק הנשמה שבאדם. מטבע בריאתה, האישה אלוקית יותר מהאיש. היא נבראה מצלעו של האדם לאחר שכבר נופחה בו נשמה אלוקית. יש לה "בינה יתרה" – אינטליגנציה נשית ייחודית, המסוגלת לתפוס מציאות שלמה בבת אחת, באינטואיציה ובטביעת עין.
  3. הגעה למדרגה גבוהה: כשם שחכמינו מלמדים לכבד תלמיד חכם יותר מהראוי כדי להגיע לכבוד הנדרש, כך גם כלפי האישה, יש לכבד אותה (במובן של הערכה) יותר מאדם עצמו, כדי להגיע למדרגה הראויה של כיבוד ואהבה.

האישה – בת המלך ומקור כל הטובהבנה עמוקה של כבוד האישה מתחילה מהכרת מעלתה הייחודית. חכמינו מלמדים שהאישה היא "בתו של בורא עולם", והשם יתברך אוהב אותה אהבה עצומה, עד כדי כך שפניה מייצגות את השכינה הקדושה. העולם כולו נברא בשבילה. השכינה לא עוזבת את הבית בגלל האישה, וכאשר האיש והאישה מתחברים ומכבדים זה את זו, אז השכינה מורידה שפע ברכות לברך אותם.יתרה מכך, חכמינו הבטיחו שהאישה תקבל שכר גדול יותר מהגבר לעתיד לבוא. המהר"ל מסביר שהאישה מגיעה יותר מוכנה מבחינה רוחנית, היא "שאננה" ורגועה מטבעה, ומתאימה למנוחת העולם הבא. שכרן גדול גם בזכות שהן מגדלות את ילדיהן לתורה ומסייעות לבעליהן בלימודם. האישה שעובדת את השם בעולם הגשמי ובתוך חיי המשפחה, עושה נחת רוח גדולה יותר לבורא עולם, שכן ככל שאדם נמצא בעולם תחתון ועובד את השם, הוא עושה יותר נחת רוח.הכרת הטוב – יסוד הכבוד שבלבהכרת הטוב היא נדבך עצום בכבוד האישה. אדם צריך להכיר טובה לאישה על כל מה שהיא עושה למענו. על גידול הילדים במסירות נפש. על דאגתה לבית ולצרכיו. על כך שהיא מאפשרת לו ללמוד תורה ולעסוק במצוות. ממש כמו שאמר רבי חייא לתלמידו שהתלונן על אשתו: הנשים זוכות "במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא, ובאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן". הכרת הטוב הזו משמעותית כל כך, עד כדי שיש הטוענים שאם אדם אינו מכיר טובה לאשתו על עבודתה, הוא עלול לאבד את השכר שהיה יכול לקבל בזכותה.יתרה מכך, הברכה בביתו של אדם והשפע הרוחני והגשמי, שוררים בזכות האישה. חכמינו אמרו: "אין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר 'ולאברם הטיב בעבורה'". וכך רבא היה אומר לבני מחוזא: "כבדו את נשותיכם כדי שתתעשרו". אם אדם אינו מכיר טובה על כך שהשפע מגיע בזכות האישה, השם יתברך עלול לא לתת לו שפע.דרכים לטיפוח הערכה בלב ובמחשבה:כדי להגיע למצב של הערכה עמוקה בלב, חכמינו מציעים לנו מספר דרכים:

  1. התבוננות יומיומית: לקבוע לעצמו זמן קבוע בכל יום להתבונן במעלות האישה. זהו תהליך מתמיד של גילוי והפנמה.
  2. חיפוש הטוב והתמקדות בו: לחפש באופן פעיל את המעלות שבה, לראות את הטוב שבה ולהסתכל עליו בזכוכית מגדלת. אפילו לכתוב רשימה של המעלות הטובות שבה.
  3. הכרה בטוב המובן מאליו: להיזהר מלהתרגל לטוב ולראות בו מובן מאליו. עלינו להבין שאף דבר אינו מובן מאליו, וכל דבר שהאישה עושה ראוי להערכה.
  4. התגברות על שיפוטיות וביקורת: לא לראות רע כלל באישה, אלא לדעת שגם הדברים הקשים הם לטובתו של הבעל ומאפשרים לו לעבוד על מידותיו. הרב ארוש אומר שאסור להעיר לאישה שום הערה. יש לשמוח על ההזדמנות להעביר על מידותינו ולזכות למחיקת חטאים.
  5. דמיון חיובי: לדמיין תמיד כאילו האישה היא מלכה, או בת של מלך, וכך להתייחס אליה.
  6. תפילה: לבקש מהשם יתברך שיזכה אותנו לכבד את האישה, לאהוב אותה באמת, ולחיות את ההרגשה שכל הטוב שבחיים מגיע בזכותה.
  7. התבוננות במטרת הבריאה: האדם לא נברא אלא כדי להתענג על השם יתברך. ועל ידי כך שיענג את בתו של המלך – האישה – הוא מקיים למעשה את רצון בוראו.

ביטוי הערכה במעשים ובדיבורהערכה פנימית אמיתית מובילה באופן טבעי למעשים ודיבורים המבטאים כבוד.

  • מחמאות כנות: להרבות במחמאות אמיתיות, המבטאות התפעלות וכנות מהמעלות שלה. מחמאות צריכות להיות ספציפיות, להביע את מה שאתה רואה ומרגיש. להיזהר ממחמאות שמראות ביקורת או שגורמות לה להרגיש "תינוקת" או חוסר הערכה.
  • הקשבה והתייעצות: לדבר עימה בנחת, להתייעץ עימה, להתחשב בדעתה, ולהקשיב לה באמת. כשהיא מדברת, ראוי לא לעשות פעולות נוספות אלא לכבד את צלם אלוקים שבה בהקשבה מלאה.
  • נתינה ופינוק: לדאוג לצורכיה לפני צרכי הבעל. לקנות לה בגדים יפים, אפילו יותר ממה שיש לו, ואף ללוות כסף בשביל כך. לקיים את בקשותיה במהירות ובזריזות. גם כשאין לו לתת לה, לא יאמר 'לא' בתקיפות, אלא בסבר פנים יפות.
  • התעניינות כנה: להתעניין בה באמת, לשאול שאלות ולהקשיב למה שהיא אומרת.

לסיכום, ידידי אהובייהערכה בלב ובמחשבה היא לב ליבו של הכבוד האמתי לאישה. היא המפתח לשלום בית אמיתי, לשפע בחיים, ולהתפתחות רוחנית אישית. ככל שנחנך את עצמנו ואת ילדינו להכיר בערכה העצום של האישה, על היותה בת מלך ומושא הערצה, נזכה לבנות בתים נאמנים בישראל, מלאים באהבה, כבוד ושמחת השכינה הקדושה. הכבוד האמתי לאישה הוא מתנה עצומה מהשם יתברך, והוא הדרך שלנו לקיים את רצונו ולהביא שפע וברכה לעולם. אמן ואמן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.