11 Jun
11Jun

בית המקדש השלישי - מן השמיים או בידי אדם?

דילמה עתיקת יומין בעלת השלכות מעשיות לדורנו

פתיחה: שאלה שנוגעת להיום

בין השאלות המרכזיות שעומדות בפני עם ישראל בדורנו נמצאת שאלה עתיקת יומין: האם בית המקדש השלישי ירד מן השמיים מוכן ומושלם, או שמא עלינו לבנותו בידיים יהודיות? זוהי לא רק שאלה תיאורטית הנוגעת לעתיד הרחוק, אלא דילמה מעשית הנוגעת לפעולותינו כבר היום.

המקור המפורסם: רש"י במסכת סוכה

הדעה הרווחת בעם ישראל על בית המקדש הנורד מן השמיים מקורה ברש"י המפורסם במסכת סוכה. רש"י מתמודד עם שאלה הלכתית קשה: כיצד יכול היה להיות שהקריבו את קרבן העומר בבית המקדש הראשון והשני לפני זריחת השמש, הרי אסור לבנות בלילה?תשובת רש"י פורצת דרך: "כל מה שעשונו בלילה - זה רק בבית ראשון ושני. אבל מקדש שלישי שעתיד להיבנות אמור להיות לרדת מן השמיים, ואם כן לא בונים אותו ואין בעיה שיהיה בלילה כי לא בנו אותו."מכאן השתרש בעם ישראל הרעיון שבית המקדש השלישי עתיד לרדת מן השמיים מוכן ומושלם.

הסתירה הפנימית ברש"י

אולם כאן נתגלית סתירה מפתיעה. אותו רש"י בפירושו לספר יחזקאל (פרק מג, פסוק יא) מסביר את הפסוק "למען ידעו לעשות אותו" כך: "וימדו עיני הבית בצורתו כדי שידעו לעשות לעת קץ."רש"י מפרש מפורשות שהנביא יחזקאל כתב את תבנית בית המקדש כדי שבני האדם שיהיו באותה תקופה ידעו איך לעשות את בית המקדש! זוהי סתירה בולטת - האם אנו בונים או שהוא יורד מן השמיים?

פתרון יצירתי: פירוש תפארת ישראל

תפארת ישראל, המופיע בכל המשניות, מציע פתרון יצירתי לסתירה. הוא שואל: אם בית המקדש יורד מן השמיים, למה כתבה המסכת מידות? בשביל מה ללמד את השמיים איך לבנות?תשובתו מהפכנית: "ודאי שיעשו אותו בעצמם עם ישראל אחרי השמיים. אלא מה הכוונה במדרש שבית המקדש שירד מן השמיים? הכוונה היא בעזרת סיעתא דשמיא ובדרך נס."משמעות הדבר: "מן השמיים" אינו פירושו שהבניין יורד פיזית מהשמיים, אלא שהקדוש ברוך הוא יעזור ליהודים בסיעתא דשמיא מיוחדת, והגויים יסכימו וייעשו ניסים שיאפשרו את הבנייה.

ראיה מהתפילה: "באש יצתה ובאש אתה עתיד לבנותה"

פירוש זה מתחזק מהתפילה שאנו אומרים בתשעה באב: "כי אתה ה' באש יצתה ובאש אתה עתיד לבנותה." המקור הוא הפסוק "ואני אהיה לנאום ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה."רש"י מסביר פסוק זה בפירושו לתנ"ך: הקדוש ברוך הוא יטיל פחד על הערבים וזה יהיה כאילו יש חומה מסביב. כפי שאנו רואים בימינו - יהודים גרים באלפים ובמאות אלפים סביב ירושלים, ואף אחד לא פוגע בהם. הפסוק מתקיים כבר היום!

המסר המעשי: שילוב של פעולה אנושית וסיוע שמימי

המסקנה המעשית היא שילוב: בני אדם בונים, והקדוש ברוך הוא מסייע. לכן חייבת תבנית הבית להתכונן לבנייה מעשית, ולא רק לצפות לנס. צריך גם לפעול בשטח במה שאפשר.כמו שכתב הרב נבנצל: "זכו עם ישראל - יקיימו כמו ביחזקאל והם יבנו בעצמם את בית המקדש. לא זכו והיו עצלנים ואמרו כל היום 'משיח משיח משיח' על כל דבר - מה לעשות? בלית ברירה אז ירד מן השמיים."

השלכות למעשה

הפירוש הזה משנה במהותו את גישתנו המעשית:

  • אל תאמר "כשיבוא משיח אז נלמד", אלא "תלמד כדי שיבוא משיח"
  • עצם הלימוד הוא חלק מבניין המקדש
  • על ידי שאנו מתמקדים בדבר, מתכוננים, מכינים ומתחילים במה שאנו יכולים לעשות בפועל - אנו בונים את בית המקדש בפועל

סיום: חזון מעשי

בית המקדש השלישי לא יורד כקסם מן השמיים, אלא יבנה בשילוב של מאמץ אנושי וסיוע אלוקי. כל פעולה שאנו עושים היום - לימוד הלכות, הכנה מעשית, עוררות רוחנית - היא חלק מהבנייה הגדולה.זהו המסר החשוב ביותר: לא להמתין בחיבוק ידיים למשיח, אלא לפעול ולהתכונן כדי לזכות שהמשיח יבוא. כך נזכה לראות בעינינו את חזון הנביאים מתגשם במהרה בימינו.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.