פרדוקס מדהים: בחלוקת ארץ ישראל "מתים יורשים את החיים" - הארץ מתחלקת ליוצאי מצרים שמתו במדבר. למה? בנות צלפחד חושפות: ארץ ישראל = שתי מתנות בקנייה אחת - הקרקע הגשמית והחלק בעולם הבא. יוצאי מצרים זכו בדיוק למה שהובטח להם: השקעה נצחית בעולם הרוחני.
בכל מערכת משפט בעולם, עיקרון הירושה פשוט וברור: החיים יורשים את המתים. אך כאשר מגיעים לנחלת ארץ ישראל, התורה חושפת בפנינו תופעה יוצאת דופן שמטלטלת את כל הגיונות הירושה המקובלים.
רש"י במדבר כו, נה מגלה לנו את הפרדוקס: "שינה הכתוב נחלה זו מכל הנחלות שבתורה, שכל הנחלות החיים יורשים את המתים וכאן מתים יורשים את החיים".
איך יתכן הדבר? מה כל כך מיוחד בארץ ישראל עד שהתורה הופכת את סדר הטבע? ומה בדיוק השיגו יוצאי מצרים מ"זכות" שלא זכו ליהנות ממנה?
התורה קובעת במפורש את עיקרון החלוקה במדבר כו, נג–נה:
"לָאֵלֶּה תֵחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת"
"לָרַב תַּרְבֶּה נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט נַחֲלָתוֹ"
"אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ לִשְׁמוֹת מַטּוֹת אֲבוֹתָם יִנְחָלוּ"
במסכת בבא בתרא (קיז ע"א–ע"ב) מובאת המחלוקת היסודית:
רבי יאשיה: הארץ נתחלקה ליוצאי מצרים
רבי יונתן: הארץ נתחלקה לבאי הארץ
הרמב"ם (הלכות שמיטה ויובל, פרק י, הלכה ב) פוסק כרבי יאשיה:
"לא נתחלקה הארץ אלא ליוצאי מצרים"
רש"י (במדבר כו, נד) מבאר:
"אביהם נטלה, והם באים ונוחלים תחתיו"
אם נקבל את ההלכה שהנחלה יוחסה ליוצאי מצרים, עולה קושיה קשה:
🔥 מה בדיוק השיגו המתים מהעובדה שהנחלה "שייכת להם"?
הרי:
הם מתו במדבר בלי לראות את הארץ
הם לא זכו ליהנות מפירותיה
בסופו של דבר, אותם בנים בדיוק מקבלים את אותן קרקעות
רש"י חושף את המורכבות במלוא עוצמתה:
שני אחים מיוצאי מצרים, שלכל אחד מהם בנים בבאי הארץ – לאחד בן אחד ולשני שלושה:
האחד נטל חלק אחד, והשלושה נטלו שלושה חלקים
חזרה נחלתן אצל אבי אביהן וחלקו הכול בשווה
עכשיו נטלו ארבעה חלקים
למה לא לומר פשוט: "הארץ מתחלקת לבני השבטים שנכנסו לארץ"?
מה התועלת בסיבוב המשפטי המורכב הזה שבו הנחלה "עוברת דרך המתים" רק כדי להגיע לאותם בנים שהיו מקבלים אותה בכל מקרה?
חמש בנות – מחלה, נועה, חגלה, מלכה ותרצה – באות למשה רבנו בטענה מפתיעה:
"למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו? תנה לנו אחוזה"
משפטי ירושה קיימים בכל מקום בעולם. מה כל כך מיוחד בטענה של בנות צלפחד?
רש"י שם לב לפרט מעניין בפסוק:
"למשפחת מנשה בן יוסף" – למה התורה מוסיפה "בן יוסף"?
רש"י מסביר: "יוסף חבב את הארץ שנאמר 'העלה תעלו את עצמותי', ובנותיו חבבו את הארץ שנאמר 'תנה לנו אחוזה'"
הן לא אומרות "למה יגרע חלקנו" – הן אומרות "למה יגרע שם אבינו"!
🎯 הן לא מבקשות לעצמן – הן מבקשות בשביל אביהן!
בנות צלפחד היו משבט מנשה, שקיבל חצי נחלתו מעבר לירדן – נחלה ענקית!
אז מדוע בכלל הן צריכות לבקש נחלה בארץ ישראל הממוקדת?
🔍 ברור שלא נדל"ן עניין אותן! כל רצונן היה לקבל חלק בארץ הקודש על שם אביהן, כדי לתקן את נשמתו.
שאלה: אם רצו נדל"ן – למה לא באו מיד אחרי יציאת מצרים?
תשובה: הן המתינו עד אחרי חלוקת עבר הירדן, ראו שמנשה מקבל הרבה – ואז ביקשו דווקא בארץ ישראל הקדושה.
🎯 הן רצו דווקא את קדושת ארץ ישראל לתיקון נשמת אביהן.
הן אומרות "למה יגרע" – כמו שאמרו הטמאים לנפש בפסח:
"למה נגרע לבלתי הקריב את קרבן ה' במועדו"
🔗 שתי הקבוצות משתמשות באותו ביטוי – כי שתיהן מבקשות דבר רוחני, לא גשמי!
למה התורה כותבת "למשפחת מנשה בן יוסף"?
🔍 זה ביטוי נדיר מאוד! התורה רוצה ללמד: כמו יוסף שחיבב את הארץ, כך גם בנותיו.
מסכת סנהדרין: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא – שנאמר 'ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ'"
"כמה חביבין לן קודשא בריך הוא לישראל... בגין דניחיל לון ארעא קדישא – כל מאן דאזיל בארעא קדישא אית ליה חולקא בעלמא דאתי"
למה יוסף אמר "העלה תעלו את עצמותי"? – למה לא "את גופי"?
תשובת הזוהר: יוסף לא רצה לטמא את הארץ בגוף שהיה בחו"ל – רק עצמות טהורות.
🎯 אהבת יוסף לארץ – אפילו לא רצה להביא עפר חו"ל לארץ הקודש!
על הפסוק "לתת את ארץ הכנעני":
"למדך שכאשר נתן הקב"ה לאברהם את ארץ ישראל, נתן לו שתי מתנות – ארץ גשמית וארץ רוחנית"
ארץ ישראל = שתי מתנות באחת:
קרקע גשמית
חלק נצחי ברוחניות
קנה חלקת אדמה בבני ברק אף שגר בזכרון יעקב – כי קניית קרקע בארץ = קניין לעולם הבא
לא רצה למכור קרקע בארץ ישראל אף שהיו מיסים כבדים – בגלל מצוות יישוב הארץ
קנה חלקת קרקע בגליל ולא ראה אותה מעולם – "קניתי אותה על פי דברי האבן עזרא"
🎯 המסר: קניית קרקע בארץ ישראל = קניין רוחני נצחי
תיקון לנשמה – כמו בנות צלפחד
חלק בעולם הבא – דרך הנחלה
חיבור לקדושה – גוף הארץ = שער לנשמה
יוצאי מצרים:
שילמו מחיר – עבדות ונדודים
קיבלו הבטחה – בסיני
זכו בנחלה רוחנית – דרך הירושה
לא סמליות – אלא שותפות נצחית!
אבן עזרא: "מעלה גדולה יש לארץ ישראל – ומי שיש לו בה חלק חשוב כחלק לעולם הבא"
בועז גואל את "חלקת השדה אשר לאלימלך"
הרב צבי יאיר: "גאולת הקרקע = גאולת הנשמה"
"חלקת שדה" מופיעה גם אצל יעקב וגם אצל בועז – בשניהם מדובר ב:
🔗 חיבור לגאולת הנשמה דרך הקרקע בארץ
מי שמשלם משכנתא 25 שנה בארץ:
🎯 לא קונה בית – קונה נצח!
אילו עורך דין של הקב"ה היה מציע:
"חלק בעולם הבא – מובטח לעד!"
מי לא היה משקיע?
זה בדיוק מה שקורה כשקונים קרקע בארץ הקודש:
בית גשמי
חלק נצחי ברוחניות
מה יצא ליוצאי מצרים מהירושה?
הם זכו בהבטחה
הם שילמו מחיר
הם קיבלו שכר נצחי
בארץ ישראל – מתים יורשים את החיים
הקרקע איננה רק נכס – היא שער לנשמה.
כל יהודי שזוכה לחלק בארץ ישראל – בחייו או לאחר מותו –
שותף עם הקב"ה בבניין הנצח!
המאמר מבוסס על מקורות מהתורה, התלמוד, הראשונים והאחרונים, ועל דברי גדולי ישראל לדורותיהם