"תכין כרטיסיית מידע על ???? הכוללת: שאלה אמריקאית שאלת ידע והבנה שאלה מסדר חשיבה גבוה שאלה ערכית"
התורה מדגישה באריכות רבה את נושא הכבדת לב פרעה. תופעה זו חוזרת מספר פעמים:
[מקום לתמונה/איור]
מהי המטרה העיקרית של סיפור הכבדת לב פרעה?
א. להראות את עונשו של פרעה
ב. ללמד על שליטת ה' במחשבות האדם
ג. להסביר מדוע יצאו ישראל ממצרים
ד. להדגיש את כוחם של המכות
כיצד מתקשר נושא "חן העם בעיני המצרים" (פרק יא פסוק ב) לרעיון של שליטת ה' במחשבות האדם?
הסבר כיצד התהליך ההדרגתי של הכבדת לב פרעה (הסכמה וחזרה חוזרת ונשנית) משרת את המטרה של הבנת שליטת ה' במחשבות האדם.
כיצד משפיעה ההבנה שה' שולט גם על מחשבות האדם על תפיסת הבחירה החופשית שלנו? האם יש כאן סתירה? כיצד ניתן ליישב אותה?
הערה למורה: בדיון בשאלה הערכית, כדאי להתייחס למתח שבין ידיעה ובחירה ולהדגיש את מורכבות הנושא.
אני מבקש/ת ליצור כרטיסיית מידע על [נושא היסטורי].
הכרטיסייה צריכה לכלול:
1. מידע בסיסי (100-150 מילים)
2. שאלות ברמות חשיבה שונות:
- שאלה אמריקאית לבדיקת ידע
- שאלת הבנה פתוחה
- שאלת יישום/ניתוח
- שאלה ערכית לדיון
עיצוב:
- חלוקה ברורה לקטעים
- שילוב נקודות מרכזיות
- מקום לתמונה/איור
א. חיזוק לב פרעה - ענינו. התורה מאריכה הרבה מאוד בענין שה' הכביד את לב פרעה , כמו למשל כאן שהתורה מספרת שעבדיו אמרו לו תשלח והוא הסכים ובסוף חזר בו בגלל הילדים , ובהמשך הסכים ואח''כ חזר בו בגלל הצאן , וכן בתחילת פרשת בשלח, מדוע האריכה התורה כל כך הרבה בענין הכבדת לב פרעה ? כתב הרב שמואל פולק ני''ו : שהנה מכות מצרים באו ללמד אותנו יסוד עצום שמהניסים אדם לומד שאת כל הטבע ה' מנהל כדברי הרמב''ן בסוף הפרשה , באה התורה ולימדה אותך עוד יסוד עצום , שקשה מאוד לבני אדם להבין אותו והוא שה' שולט גם על מחשבות בני אדם , האם כך יחשוב או כך גם זה ה' שולט (ה' אמר לו קלל) ודבר זה הוא אחד מהדברים הקשים ביותר באמונה , ולכן היתה צריכה התורה לכתוב את זה הרבה פעמים . ועין להלן פרק יא פסוק ב לגבי חן העם בעיני המצרים את אותו יסוד.