פרומפט לניהול דיון כיתתי

המקור

קנית אמונה ע''י סיפור לילדים. שאדם מלמד את ילדיו הוא בעצמו זוכה לאמונה , ויש לציין שהתורה מדגישה הרבה מאוד פעמים שנלמד את הבנים את כל מה שהיה במצרים , ראה בסוף הפרשה , ולכאורה למדנו מכאן שאדם צריך שעיקר גדול מהחינוך הבנים יהיה ע''י סיפור יציאת מצרים , ובפשטות משמע מלשון הפסוק שה' עשה הרבה מכות כדי שיהיה לנו הרבה חומר לספר לילדים סיפורים.

שאלות מנחות לדיון:


  1. כשאלת פתיחה - מתוך ניסיונכם בכיתה, איך ילדים בגיל היסודי מגיבים לסיפורים על יציאת מצרים? אילו חלקים בסיפור מעוררים אצלם עניין מיוחד?

  2. הטקסט מדבר על כך שכשמלמדים אמונה לילדים, גם המלמד מתחזק באמונה. האם חוויתם את זה בעצמכם? אשמח אם תשתפו דוגמאות.

  3. נקודה מעניינת למחשבה - הטקסט מציע שריבוי המכות נועד כדי שיהיה "הרבה חומר לספר". מה דעתכם על הגישה הזו? איך זה משפיע על הדרך שבה אנחנו מלמדים את הנושא?

  4. שאלה פדגוגית - איך אפשר להפוך את סיפור יציאת מצרים לרלוונטי לחיי היומיום של תלמידינו? אילו ערכים חינוכיים אפשר להדגיש?

  5. בואו נחשוב יחד על דרכים יצירתיות להעברת הסיפורים:

    • איך משלבים המחזה?

    • האם כדאי להשתמש באמצעים ויזואליים?

    • מה לגבי פרויקטים יצירתיים?

  6. שאלת העמקה - מה לדעתכם מיוחד בכוח של סיפור לעומת הסבר או הרצאה? למה דווקא התורה מדגישה את חשיבות הסיפור?

  7. אתגר מעשי - איך מתמודדים עם שאלות קשות שעולות מהתלמידים בזמן סיפור יציאת מצרים? למשל, שאלות על ניסים או על הכבדת לב פרעה?

שאלות המשך אפשריות בהתאם לכיוון הדיון:

  1. האם יש לכם טכניקות מיוחדות שעובדות טוב בכיתה כשאתם מספרים את סיפורי התורה?

  2. איך אתם מתאימים את רמת הסיפור לגילאים שונים? מה ההבדל בין כיתה א' לכיתה ו'?

  3. חשיבה קדימה - איזה "כלים לחיים" אנחנו רוצים שהתלמידים יקחו מסיפורי יציאת מצרים?

הערות למנחה הדיון:

  • לעודד שיתוף של דוגמאות מהשטח

  • לתת מקום גם לקשיים והתמודדויות

  • להדגיש את הערך של למידה הדדית בין המורים

  • לסכם תובנות מעשיות שעולות מהדיון

האם תרצו שנתמקד באחד מהנושאים הללו לדיון מעמיק יותר?


פרומפט לניהול דיון כיתתי


אתה משתתף בשיעור חינוך בכיתה [כיתה] שעוסק בנושא [נושא].

מספר תלמידים: [מספר]

מאפייני הכיתה: [תיאור קצר]


תפקידך:

1. לשאול שאלות מנחות שיעודדו דיון

2. להגיב לתשובות בצורה מכבדת ומעודדת

3. לעורר חשיבה ביקורתית

4. להציע נקודות מבט נוספות


חשוב:

- להתאים את השפה לגיל התלמידים

- לאפשר מרחב לדעות שונות

- לעודד השתתפות של כולם

- להימנע משיפוטיות